Redline testar: Alltrean

Julen nalkas med stormsteg. Det innebär också att matchtempot går ner en aning. I frånvaron av en Malmö Redhawks-match valde jag att spendera gårdagsaftonen i Färs och Frosta Sparbank Arena, för att spana in mötet mellan Lund Giants och Ljungby HK i Alltrean.

 

Jag skall omgående erkänna att jag inte hade några som helst förväntningar på spelet, utan räknade snarare med undermålig underhållning. Men jag blev positivt överraskad. Framför allt imponerade Lund. De spelade med bra fart, finess och god positionsförmåga i den defensiva zonen. Redan från första nedsläpp var det hemmalaget som förde matchen – och just därför var gästernas uddamålsledning, 0-1, efter den första perioden knappast något som speglade matchbilden.

 

Men i de två efterföljande perioderna vände Lund på matchen och tog till slut en kassaskåpssäker seger, 6-1. Att det presterades så pass bra hockey på denna gräsrotsnivå förvånade mig rejält. Jag testade själv på ett par träningar med en Division III-klubb för ett par säsonger sedan (skall sägas att det sannerligen inte var många) och här pratar vid milsvida skillnader mot det jag såg i går. Med i beräkning skall givetvis också tas det faktum att detta är topplagen i trean och att mina träningar gjordes med ett bottenlag.

 

Två hemmaspelare imponerade lite extra på mig – Sylvester Hjerpe och Richard Ursu. Två spelare med bra fart på rören som tog för sig över hela banan. Att forwarden Hjerpe producerat rejält med poäng tidigare under serien är föga förvånande. Jag tyckte mig se flera uppsidor hos den 21-årige yttern. Frejdigheten, tekniken, viljan att driva mot mål och – inte minst – spelsinnet. Jag är inte främmande för att Hjerpe skulle kunna vara aktuell för spel på en betydligt högre nivå än Division III. Och med tanke på hur Lund spelar just nu är det fullt möjligt att han kommer att återfinnas högre upp i seriesystemet till kommande säsong.

 

I går inträffade dessutom något som jag aldrig tidigare upplevt i en hockeyhall. En av gästernas spelare sköt sönder plexiglaset bakom Lundmålvakten Niklas Lundman – även han riktigt bra. Så här i efterhand måste jag påpeka att det är ganska konstigt att det aldrig tidigare skett på en match där jag närvarat. Det har trots allt blivit en och annan match under de senaste åren. Men nu är den oskulden tagen!

 

/Winnberg


Kommentarer
Postat av: Joakim Jönsson

Mest som en liten näsbränna... Sylvester Hjerpe var en av spelarna i det div. III lag du genomförde träningar med. Redan då duktig...

2011-12-20 @ 14:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0